Ensimmäisen Mustissarjani alkusivu oli tämän näköinen.
Minusta tuli Mustanaamiopiirtäjä aivan yllättäen, kesken Hevoshullun ratsastussarjojen piirtämistä. Olin tehnyt sitä
työtä kuutisen vuotta ja jo jokseenkin leipääntynyt, sillä samat kuviot toistuivat, samoin kuin samantapaiset kuvat ja
tapahtumat pyörivät tallin ympärillä ja päähenkilöt olivat pikkutyttöjä joko ratsastuskypärä päässä tai ilman sitä. Tar-
ve oman sarjakuvan, jossa olisi mahdollista päästä kuvaamaan hieman seikkailullisempaa toimintaa, ja jollaisia olin
koko lapsuuteni ja nuoruuteni tehnyt kuin liukuhihnalta, tekemiseen ja sen julkaisemiseen alkoi polttaa mieltäni. Tein
kaikessa hiljaisuudessa muutaman esittelysivun kehittelemääni avaruusseikkailua ja vein sen näytille seuraavan Tuk-
holmanmatkani yhteydessä. Oletin, että niin suurelta sarjakuvakustantamolta löytyisi jokin lehti julkaisemaan seik-
kailullista, nuoremmille lukijoille suunnattua space oopperaa. En ikinä sen jälkeen ole nähnyt noita näytesivuja, mutta
muutaman viikon päästä, kun toivoni oli jo hiipunut, minua pyydettiin käymään saman firman Mustanaamio-osastolla.
Siitä sitten urkeni mustispiirtäjän urani, joka jatkuu yhä niin työntäyteisenä, ettei omia sarjoja ehdi juuri ajatellakaan.
Kun aloin ensimmäisen Mustanaamiosarjani piirtämisen olin tietenkin innostunut päästessäni työstämään toiminal-
lista seikkailusarjaa, ainoa kompastuskivi olikin itse sankarin piirtäminen. Yleensä minulle on ollut aina hieman vas-
tenmielistä jäljitellä jonkun toisen mallin mukaan tehtyä sarjakuvahahmoa. En ole edes varhaisempina vuosina piirtä-
nyt montaakaan kuvaa tunnetuista sarjakuvasankareista kuin parisen kertaa. Mustanaamiosta taisi piirtää vain kaksi
kuvaa. Tässä toinen niistä, omassa lehdessäni tietokilpailun yhteyssä esiintynyt Mustis...
Mustanaamion piirtäminen on ollut varsin antoisaa, varsinkin kun saa käteensä tavallista paremman käsikirjoituksen.
Mieluummin tietenkin aiheeltaan historiallisen. Mustiksen liittäminen entisajan maailmaan on mieluisinta tässä työssä
ja yleensä näistä sarjoista tulee hieman parempia, sillä nykymaailman kuvaaminen on hieman tylsää ja jotenkin sitoo
mielikuvitukselta siivet. Ensimmäinen suosikkini, ja ilmeisesti jokseenkin arvostettukin tällainen sarja oli 1500-luvul-
le sijoittunut Mustisseikkailu "Taistelu Maltalla", jonka tein asuessani Teneriffalla 80-luvulla. Se oli Norman Worke-
rin, käsikirjoittajasuosikkini, kirjoittama ja hän joutui myös penkomaan minulle tarpeellista taustamateriaalia piirros-
työtä varten, jossa oli kuvattava todellista aikoinaan tapahtunutta turkkilaisten piiritystä Maltalla. Teneriffalta ei ni-
mittäin millään ilveellä tuntunut löytyvän minkäänlaista asiaan liittyvää kuvamateriaalia. Norman sai vallan mainiota
kuvamateriaalia British Museumista ja Maltan suurlähetystöstä, joten saatoin sarjan loppuun hyvillä mielin.
KUOLEMAN SORMUS 1.-2. - kARI T. LEPPÄSEN OMA MUSTANAAMIOTARINA
Seuraava suuritöisempi historiallinen Mustissarja olikin kokonaan omaa tekoa. Olin jo pitkään ajatellut oman Musta-
naamioseikkailun tekemistä ja pääsin toteuttaman aikeeni kun aikani asiaa puntaroituani päätin ottaa taustaksi todelli-
sen sekä suomalaisille että ruotsalaisille tutun historiallisen ajan - 30-vuotisen sodan. Vaati melkoisesti aikaa ja vai-
vannäköä sekä jo suunnitella tarinan juonenkulku että koota koko lähdemateriaali, jotta pääsi piirtämisen alkuun. Tari-
na venähti siksi pitkäksi, että se oli julkaistava kahdessa osassa. Suuritöinen sarjani ilmestyi ruotsalaisessa Fantomen-
lehdessä 1998 numeroissa 17 ja 19 melko kelvollisesti väritettynä.
Pettymysta aiheutti oli se, että paljastui se ikävä tosiasia, ettei sarjaani julkaistaisi suomalaisessa Mustanaamiossa.
Juuri sarjani ilmestymisen aikaan Suomen Semic päätti harventaa Mustanaamio-lehden ilmestymistiheyttä, mikä käytän-
nössä merkitsi sitä, että joitakin Fantomen-lehdessä julkaistuja sarjoja piti jättää väliin. He päättivät tietenkin jättää vä-
liin juuri ne lehden numerot, joissa sarjani "Kuoleman Sormus" oli ja samalla jäivät Suomessa julkaisematta myös kaik-
ki uuden fantasiasarjani Xellanan jaksot. Xellana on ilmestynyt Suomessa vain PORTTI-lehdessä.
Australialaisen FREW PUBLICATIONS PTY LIMITED-kustantamon julkaisemat oman sarjani kannet
"Kuoleman Sormuksessa" esiintynyneen pääkonnan pater Capistranon esikuvana käytin Välskärin Kertomusten
isä Hieronymusta , sillä 30-vuotiseen sotaan liittynyt uskonkiihko tuli täten helposti esiin.
Maltan taistelun ja oman huono-onnisen sarjani jälkeen tein lukuisia historiallisia Mustis-sarjoja ennenkuin vasta aivan lä-
hiaikoina sain käsiini Claes Reimerthin kirjoittaman ristiretkeläistrilogian ensimmäisen osan. Sen luettuani tajusin saaneeni
tehdäkseni oikean kultakimpaleen. Jo aihe oli herkullinen koko rönsyilevässä muinaisajassaan, mutta kunnolla rakennettu
juonenkulku teki siitä täydellisen. Aivankuin jo kuollut suosikkikäsikirjoittajani Norman Worker olisi herännyt henkiin en-
tistä ehompana. Reimerthin käsikirjoituksen muuttaminen uskottavan näköiseksi sarjakuvaksi onnistui vielä paremmin
siitä syystä, että olin vast´ikään nähnyt Ridley Scottin erinomaisen ristiretkeläiselokuvan, jonka myös Reimerthi oli ilmisel-
västi nähnyt käsikirjoituksesta päätellen. Hän oli valinnut tapahtuma-ajaksi täsmälleen saman kuin elokuvassa.
Ilmeisesti juuri tuon mainitun elokuvan johdosta ristiretkeläisistä löytyi kirjallista kuvamateriaalia vaikka kymmeneen
sarjakuvaan, joten sarjan toteuttamisessa ei ollut vaikeuksia. Entisten kokoelmieni lisäksi ostin kymmenkunta kirjaa ai-
heesta ja tyhjensin lähikirjastojen ristiretki-osastot. Sarja sai kuulemani mukaan tavallista paremman vastaanoton lukijoi-
den taholta. Erikoista trilogiassa oli se, että Mustanaamio itse esiintyi vain parilla johdantosivulla...
Klikkaa niin näet montako KTL mustista on äänestetty vuoden parhaaksi sarjaksi Fantomen-äänestyksessä
Oma Mustanaamiosarjani "Kuoleman Sormus" ei ole ainoa piirtämäni Mustisseikkailu, jota ei ole julkaistu Suomessa. Toinen sellainen on neliosainen
Norman Workerin kirjoittama, vaiherikas seikkailu IIBIKSEN SALAISUUS, joka on julkaistu ruotsiksi, norjaksi ja englanniksi.
(Korjaus ylläolevaan kuvatekstiin : Suomessa julkaisemattomia Kari T. Leppäsen mustissarjoja on todellisuudessa kolme. Kolmas on
ruotsalaisessa Fantomen-lehdessä numerossa 8 vuonna 1997 ilmestynyt "Den Kusliga Ruinen"-niminen tarina.)
Takaisin Ibis mysteerion pariin:
Tämän neliosaisen tarinan pääjuonena on muinaisessa Egyptissä elänyt Chafi-niminen pappi, jolla oli maagisia kykyjä ja jolla oli suhde faa-
raon vaimon kanssa. Hänet tuomittiin elävältä muumioitavaksi, mutta hän ei kuollut vaan muuttui eläväksi ruumiiksi, joka vuosisatoja myö-
hemmin etsi rakastettuaan. Läpeensä pahana hän sai aikaan turmiota ja kuolemaa ja vastaansa Mustanaamion.
Otettuaan uudeksi nimekseen Kazcim, Chafi taistelee Mustanaamiota vastaan käyttäen maagisia voimiaan. Kertomus on mielen-
kiintoinen ja ansaitsisi myös kotimaisen painoksen. Sarjan on kirjoittanut uuttera historiallisten Mustanaamioseikkailujen tekijä
Norman Worker ja se julkaistiin vuonna 1993.
Mustiksen piirtäminen ei ole koskaan kyllästyttänyt minua niin paljon, että olisin halunnut luopua siitä jonkin muun
toisen kirjoittaman sarjan vuoksi. Kaikki käsikirjoitukset eivät ole yhtä mielenkiintoisia kuin parhaat. Joukossa on ollut
montakin vähän väkinäistä klisee-käsikirjoitusta hieman samaa sorttia kuin Lee Falkin heikoimmat jutut, varsinkin sel-
laiset, joissa Diana ja kaksoset ovat mukana pakollisine kidnappaajineen. Niinpä työ jatkuu.,
Fantomen ja Phantom-lehtien tilausyhteydet löytyvät: KLIKKAA
Laukka jatkuu....
takaisin alkuun
wiggensivulle
xellanasivulle
john cartersivulle
english site linkit