Jokainen sarjakuvia piirtävä käyttää omia reseptejään sarjakuvasivun valmistamiseen. Samanlaiset metodit tietenkin
toistuvat tietyissä tekotavoissa riippuen siitä, tehdäänkö sarjakuvia omaksi huviksi vai julkaisutarkoitukseen. Tässä
käsitellään pääasiassa omaa tapaani saada sivu siihen kuntoon, että se voidaan lähettää toimitukseen siinä kunnossa,
että se voidaan sieltä lähettää edelleen saatettavaksi lehteen painettavaksi.
Ehkä on syytä ottaa esiin ensin työvälineet, joilla sivu piirretään:
Ainoa yllä olevista työvälineistä, joita en juuri lainkaan käytä, on sivellin. Se johtuu siitä, etten alun alkaenkaan nuore-
na harrastelijapiirtäjänä opetellut siveltimen käyttöä kuin koulussa kun tehtiin vesiväritöitä. Kuitenkin on monia sarja-
kuvapiirtäjiä, jotka käyttävät sivellintä taitavasti. Jotkut tekevät sillä vain laajempien mustien alueiden täyttämistä.
SIVUKOON MITOITTAMINEN:
Koska tässä nyt kuvataan sarjakuvasivun valmistumista, lienee tarpeellista niiden tåtå lukevien kannalta, jotka ovat
vasta-alkajia, käsitellä asiaa perusteellisesti. Yleensä lehteen tai albumiin tarkoitettu sarjakuva piirretään huomatta-
vasti suurempaan kokoon kuin minkä kokoisena se julkaistaan. Jotta suuremman koon mittasuhteen vastaavat tule-
van julkaisun kokoa voi yksinkertaisesti käyttää diagonaalimenetelmää oikean suhteen saavuttamiseksi.
Tietenkin on tiedettävä minkä kokoinen on sen painotuotteen julkaisusivu, johon sarjakuvan aikoo tehdä. Itse piir-
rossivun koko riippuu piirtäjästä. Jotkut haluavat tehdä originaalinsa suuressa koossa, jotkut pienemmässä.
Palataan nyt siihen, miten itse teen sarjakuvasivuni. Tämähän ei ole mikään yleisopas sarjakuvan tekoon... Otetaan
malliksi Mustanaamiosivuni valmistuminen:
MITEN TEEN MUSTANAAMIOSIVUN ALUSTA ALKAEN:
Prosessi alkaa siitä kun saan käsiini uuden käsikirjoituksen. Se lähetetään sähköpostilla liitetiedostona ja tulostan
sen kun olen avannut sen Microsoft Office Wordissa, jolla se on alunperin kirjoitettu. Luettuani sen huolella läpi
saan jo heti joitakin selkeitä ideoita monista tarinan kohdista siitä, miten ne toteutan. Mutta ennen kaikkea, jos kysy-
myksessä on tarina, joka vaatii paikkansapitävää kuvamateriaalia, otan ylös kaikki, mistä on otettava selvää ja mitkä
seikat tarvitsevat sellaista kuvitettavaa materiaalia, jota ei ole mahdollista omasta muistista toteuttaa. Esimerkiksi
jokin tietty määrättynä historiallisena aikana ollut rakennus, henkilö tai muu yksityiskohta. Ennen vietin tuntikausia
kirjastossa tonkien niitä esille kirjojen kuvituksista ja usein kävi niin, etten edes löytänyt hakemaani. Näin kävi juuri
silloin kun aloitin sarjaa, jossa Mustanaamion esi-isänä oli gladiaattoriksi päätynyt kelttisoturi. Kuvia tuon ajan kel-
teistä ei löytynyt kirjastoista, eikä myöskään kirjakauppojen historian osastoilta. Tämä ongelma on pahentunut, koska
kirjastot ja kirjakaupat ovat suunnanneet tarjontansa kysynnän mukaan. Kummastakin löytyy riveittäin kirjoja Toi-
sesta Maailmasodasta tai samuraista tai jostakin muusta aiheesta, josta enimmäkseen ollaan kiinnostuneita. Yksi no-
loimpia mokia on Pasilan kirjaston Englannin historian osasto, joka aikoinaan oli melko monipuolinen. Nyt teoksia on
vaihdettu kaikenmaailman Dianaa koskeviin kirjoihin, joiden perusteella tyhmempi voisi olettaa, että tämä mitäänsa-
nomaton prinsessaksi leivottu Diana onkin yksi Englannin historian merkittävimpiä, ellei nyt ihan kaikkein merkittä-
vin vaikuttaja. Kun kelteistä ei löytynyt perinteisellä tavalla kuvamateriaalia, turvauduin vasta hankkimaani tieto-
koneeseen ja internetin apuun. Johan helpotti. Googlesta ponnahti esiin kuvaröykkiö, joka jopa ylitti tarpeeni. Nyt
käytänkin internettiä aina kun tarvitsen lähdekuvia. Katso tavallinen käsikirjoitussivu
Kun tämä taustapuoli on minulle selvinnyt, alkaa varsinainen sivun tekeminen.
Monet sarjakuvia ammatikseen tekevät suunnittelevat ensin sivun kuvasommittelun ja piirrokset kuvakulmineen
niin sanottuna raffina (rough = raaka), jossa kuvat on nopeasti hahmoteltu ruutuihin. Itse en käytä tätä menetelmää
vaan hahmottelen kuvat suoraan lyijykynällä paperille, johon olen lyijykynällä piirtänyt sivun kehyksen ja raamitta-
nut kuvien paikat. Viimeksimainitut suunnittelen sivu kerrallaan sitä mukaa kun sivu tule tehtäväksi ja sen mukaan,
miten paljon käsikirjoituksessa mainittu kuva tarvitsee tilaa siinä olevan tapahtuman vuoksi. Ja myös siitä syystä,
jos siinä on paljon tekstiä. Käyttämäni piirroskoko Mustanaamiosarjoissa, joissa on keskimäärin seitsemän kuvaa
sivulla, on 32cm x 47,5 cm. Usein kuvia on liikaa sivua kohden, koska sellaisia kuvia, joissa on useampia henkilöitä
tai joukkokohtauksia, ehkä tilaa vaativa maisema yms, ja se harmittaa kun joutuu pusertamaan tapahtumia liian pie-
neen kuvaan tai siirtämään kuvajärjestystä siten, että piirtääkin vain viisi tai kuusi kuvaa sellaisille sivuille ja sulloo
sitten pakosta ylimääräiset kuvat tuleville sivuille. Ruotsin Mustanaamiotoimitus on jo ajat sitten päättänyt, että
kuvamäärä sivua kohti on seitsemän ja käsikirjoittajan on mitoitettava tarinansa sen mukaan. Kun aloitin sarjan piir-
tämisen 1988 vaadittiin myös, että sivulla oli oltava kolme samankokoista strippiä ja vasta myöhemmin tästä muotista
vapauduttiin ja sivujen ulkoasua sai muuttaa kunhan kaikki kuvat mahtuivat 32 sivuun. Vieläkään ei ole joustoa sille,
että joissakin käsikirjoituksissa voidaan monissa kuvissa kuvata kohtauksia, jotka vaatisivat suurempian kuvia ja
näin ollen vähemmän kuvia sarjaa kohden. Varsinkin historiallisissa tarinoissa saattaa useinkin esiintyä näyttäviä
taistelukohtauksia, jotka kuitenkin kutistuvat vähemmän näyttäviksi kuvamäärän estäessä niihin sopivien suurem-
pien kuvien teon. Joskus tuntuu, ettei tarinan kirjoittaja todellakaan ajattele lukijaa ja lehden ulkoasua vaan näkee
vain sielunsa silmin miltä kukin kuva saattaisi parhaimmillaan näyttää. Perimmäisenä ongelmana on tietenkin julkais-
tavan lehden Akukoko (B5), joka on liian pieni. Kuvien liiallinen määrä joukkokohtauksia käsittelevässä Mustanaa-
miotarinassa onkin kuin piikki lihassani ja epämiellyttävä haaste yrittää saada sivusta edes säälittävän näyttävää.
Paperina käytän Schollersin paperia, joka on kalliinpuoleista,mutta maksaa vaivan. Tosin olen käyttänyt muitakin
papereita, mutta yleensä vain sellaisia paksumpia, joissa on suht´koht sileä pinta. Tähän vaikuttaa se, että lyijykynän
jälki on terävämpi sileällä paperilla ja se on minulle tärkeää, koska teen lyijykynähahmotuksen huolella, jottei tussaus-
vaiheessa enää tarvitse tehdä korjauksia.
Kun Mustaanmion (Fantomenin) toimitus päätti muuttaa kokonaisen sarjan pituuden 32-sivusta 22:een eli heivata leh-
destä kymmenen sivua pois Mustaaamiota, iski entistä pahempi ongelma kuvien ja sivujen suhteessa kimppuun. Piir-
täjä-parka joutui ahtaamaan kuvien suhteessa sivumäärään yhdelle sivulle liikaa kuvia sillä seurauksella, että vai-
kuttavammat ja tilaa enemmän vievät kuvat oli supistettava pienemmiksi. Tämä tietenkin vähensi huomattavasti työ-
intoa, joka ei sellaisella tekijällä, joka pystyi tekemään omiakin sarjakuvia, ollut aiemminkaan erikoisen ponteva.
Alla tyypillinen esimerkki sivusta, joka on täytynyt ahdata täyteen kuvia...
KUVIEN PIIRTÄMINEN:
Valmiiksi hahmotellun sivun mustaamisen tussilla aloitan raamittamalla Rotring 0.8-terän (F) ja viivoittimen avulla
sivun kuvakehyksineen.
Lyijykynähahmotuksen päälle olen jo tussannut vaativampia yksityiskohtia kuvasta Rotringin terällä (G), jonka paksuus on
0.2 ja jota aina käytän tähän tarkoitukseen. Jälki on tasapaksua ja terä tukeva, joten vain harvoin tapahtuu virheitä ja jos
haluan, voin kaksikertaista piirroskohtaa saadakseni paksumman jäljen. Yleensä juuri kasvot, kädet ja pienet detaljit teen
tällä työvälineellä. Rotring-teristä käytän vain 0.2 ja 0.8-paksuisia.
Kuvan tussaaminen jatkuu välineellä (C) , jota olen käyttänyt päätyövälineenäni tussipiirustuksessa heti
siitä ensi hetkestä alkaen kun äitini hommasi minulle kynän ja tussipullon joskus 9-vuotiaana.
Kuvassa ns. satuloitu tussiterä, joka kiinnitetään mustekynänvarteen.(C)
Olen ostanut tätä nimenomaista terämallia varastoon useita kappaleita siksi, ettei niitä taida saada enää Suomesta.
Mutta onnekseni sain Kvaakin Orjan Mayltä tietää, että muuan piirustustarvikaliike Helsingissä vielä myy näitä
teriä. Ryntäsin sinne ja ostin melkein kilon sen kokoisia teroä, joita olin tottunut käyttämään.
Ainakin niistä kaupoista, joita olen tottunut käyttämään, ne ovat kadoneet jo ajat sitten ja tilalle on tullut uusia malleja,
joita en voi käyttää samalla tavalla kuin tätä minulle tutuinta. Sillä nimittäin saa samalla pyöreällä terällä sekä pak-
sumpaa että ohuempaa jälkeä paperille. Ohuen jäljen saa kun kääntää terän ylösalaisin.
Lähetän nykyisin valmiit sivut internetin kautta. Aiemmin niiden toimittaminen toimitukseen tapahtui postitse, enkä
ole lähettänyt enää vuosiin alkuperäisiä piirroksia, vaan kopioita. Nyttemmin sivut menevät suoraan palvelinsivustolle,
josta sekä toimitus että laitos, joka tekstittää ja värittää kuvat, saavat ne imuroitua. Kaiken lisäksi sekin on muut-
tunut, että piirtäisin puhekuplat ja tekstilaatikot. Nekin tehdään nyt toimituksen toimesta. En pidä tästä järjestelys-
tä kovinkaan paljon, koska originaalit eivät ole enää sarjakuvasivun näköisiä pelkkine kuvineen. Eihän enää pitkään
aikaan ole tehty tämäntyyppisiä sarjakuvia samaan tyyliin kuin Harold Foster teki aikoinaan Tarzania ja Prinssi Roh-
keaa ja Alex Raymond Flash Gordonia, eli siis kuviin ympättyne kertomateksteineen. Täytyy kyllä myöntää, että
valmiiden sivujen lähettäminen sähköisesti on turvallisempi tapa kuin mitä jouduin sitä ennen tekemään. Käytäntö
oli se, että lähetin valmiit originaalisivut kun sain puolet sarjasta valmiiksi koska 32 sivun paketti olisi ollut melkoi-
nen käärö, sillä postitus tapahtui pahviputken sisälle rullattuna ja putkia saadakseni löysin niitä kangasliikkeistä,
joissa käytetyt pahviputket menivät roskiin. En koskaan ottanut originaaleista kopioita, joten jos postinkulussa oli-
si tapahtunut jotain ja lähetys olisi kadonnut ties mihin, olisin joutunut tekemään puolet työstä uudelleen. Kun pala-
sin Suomeen sain tietää miten oli käynyt samaan lehteen jatkosarjaa piirtävälle Jose Luis Salinasin (Cisco Kid)
pojalle Alberto Salinakselle Argentiinassa.... Hänkään ei ottanut kopioita originaaleista ja asui maaseudulla, josta
postia kuljetettiin postivaunuilla. Kerran lähetettyään valmiin sarjan, jonka tarkoitus oli päätyä Ruotsin toimituk-
seen hän sai kuulla, että maatierosvot olivat ryöstäneet postivaunut, eikä ollut mitään vihiä siitä, mitä hänen kal-
lisarvoiselle lähetykselleen oli tapahtunut. Tämä opetus mielessäni kopioin sivuni aina ennen postitusta siihen
asti kun aloitin niiden lähetyksen netin kautta. No mennäänpäs nyt eteenpäin varsinaisessa asiassa....
Tässä on nyt käsitelty pelkästään yhden sarjakuvantekijän tapaa saada sivu aikaan. Esityksen tarkoituksena ei ole
olla malli siitä, miten sarjakuvasivu valmistetaan. Jokainen tekee sen itselleen sopivalla tavalla. Toivottavasti tästä
on kuitenkin jotakin hyötyä, vaikkei kyseessä olekaan opetussivu. Muistutan vielä, että tämänkaltaisen naturalisti-
sen seikkailusarjakuvan tekeminen, joka tässä oli työn alla, on varsin työlästä ja vie melkoisesti aikaa saada useampi-
sivuinen tarina valmiiksi. Mutta se, joka haluaa sitä tehdä, ansaitsee kaiken kunnioitukseni.
Sarjakuvasivun tekeminen jatkuu muutoksin, jotka on pakotettu tekemään
heti vuosisadan vaihtumisen jälkeen. Sinne pääset kun klikkaat ikonia...