Milton Arthur Paul Caniff syntyi 28. helmikuuta 1907 Ohion Hillsborossa. Opiskelles-
saan Stivers High Schoolissa hän toimi osa-aikaisena toimistopoikana kotikaupun-
kinsa sanomalehden Dayton-Herald-Journalin taiteellisella osastolla. Vuonna 1926
hän aloitti opiskeluns Ohio State Universityssä ja jo vuotta myöhemmin Columbus
Dispatch-lehdessä hän teki ensiesiintymisensä tässä paikallislehdessä, jossa hän
silti vielä opiskelijana työskenteli yhdessä kahden tuon ajan tunnetun sarjakuva-
piirtäjän Billy Irelandin ja Dudley Fisherin kanssa. Valmistuttuaan yliopistosta hän
sai vuonna 1930 pysyvän pestin lehdessä, tehden piirroksia lehdessä julkaistuihin
tunnettujen henkilöiden biografioihin. Alla näyte tällaisesta...
"Life is like that" henkilösarja jatkui lehdessä vuodesta 1930 vuoteen - tässä
kuvassa Bill "Mister Bojangles" Robinson. Sarja käsitteli enimmäkseen esiin-
tyviä taiteilijoita musiikin ja teatterin alueelta.
Samaan aikaan Caniff teki myös omaa paneelisarjakuvaa nimeltä "Escapes of the
Pen", joka ilmestyi aluksi viikottain 1927-1929.
Mutta kun Yhdysvaltojen suuri lamakausi iski Ohioon Caniff jäi työttömäksi vain
vuosi sen jälkeen kun oli päässyt Columbus Dispatchin leipiin.
Caniff muisteli myöhemmin, kuinka hän tuolloin suunnitteli jättävänsä sarjaku-
va-alan ja ryhtyvänsä teatterialalle, jolloin Billy Ireland tokaisi: "Pysy vain mus-
tepullosi parissa, poika! Näyttelijät eivät aina pysy leivässä!"
Kolme kuukautta myöhemmin hän sai pestin Associated Pressistä New Yorkis-
sa. Hän ei pelkästään tehnyt kuvia artikkeleihin ja vastaaviin julkaisuihin vaan
sai myös kuvittaakseen yhden palstan julkaisua "Puffy the Pig"vuoden 1933
ajan. Se käsitti yhden kuvan alustekstillään, jonka teki päätoimittaja Wilson
Hicks. Hän sai myös tehdäkseen aiemmin Al Cappin piirtämän päivittäiskuvan
"Mister Gilfeatherin" 1932, joka vaihdettiin 1933 toiseen ajankohtaisempaan
kuvitukseen "The Gay Thirties", josta mallikuva ylempänä. Caniffin päivätyön
lisäksi hän toimi myös iltaisin Bill Dwyerin "Dumb Dora"-stripin avustajana.
Kolme Dickie Dare strippiä vuodelta 1933.
Näiden töittensä ohella nuori Milton alkoi haaveilla ja suunnitella aivan omaa
sarjakuvaa ja teki vapaa-aikanaan esittelykuvia sarjastaan, joka kertoi pojas-
ta, joka kuvitteli itsensä huimiin mielikuvitusseikkailuihin. Kun hän esitteli
testistrippejään, ne hyväksyttiin välittömästi ja Dickie Darea alettiin heti jul-
kaista heinäkuussa 1933 ja siitä tuli nuoren taiteilijan ensimmäinen menestys.
Mainittakoon lyhyesti, että Dickie Darea on julkaistu Suomessakin 50-luvun
alussa Seura lehdessä lyhyen aikaa. Mallikuva löytyy sivultoltani, jossa käsi-
tellään 50-luvun Seuralehteä.
Hieman yli vuotta myöhemmin Caniff otti vastaan New York Daily Newsin tar-
jouksen tehdä seikkailullista sarjakuvaa lehdelle ja siihen liittyvälle syndikaa-
tille. Hän erosi Assocoated Pressin palveluksesta vaikka joutuikin jatkamaan
työskentelyä lehdelle vuoden 1934 loppuun piirtäen samanaikaisesti Terry and
Pirates-sarjaa, joka tapahtui toimituksen toivomuksesta tapahtua Kiinassa, kos-
ka se soi heidän mielestään parhaat mahdollisuudet mystiikkaan ja jännitykseen
juuri tuolloin kun kaukoidän poliittinen tilanne kiristyi ja johti piankin 1937 toi-
seen Japanin ja Kiinan väliseen sotaan, joka sittemmin antoi lisää pontta Ca-
niffin sarjalle. Kesken jäänyttä Dickie Dare-sarjaa jatkoi Coulton Waugh vuosina
1934-1944 ja 1949-1957 sekä väliin jäävinä vuosina hänen vaimonsa Mabel Burvik.
Fran Matera piirsi sarjaa yhden välivuoden.
TERRY AND THE PIRATES
Caniffin uuden sarjan ennakkomainos 1934
Tässä näyte Caniffin varhaisesta sarjasta Terry and the Pirates, josta huomaa, että se on
kovin kaavamaisesti ja kuivahkosti piirretty ja vailla Caniffin myöhemmin kehittynyttä il-
meikkäämpää ja hallittua tyyliä. Alla toinen näyte varhaisesta Terrystä - toimintakuva on
kuin pelkkää elotonta poseerausta. Mutta alku on aina hankalaa. Sitä paitsi Caniff työs-
kenteli vuonna 1934 samaan aikaan edelleen Dickie Daren parissa, joten kiirekin oli ehkä
vaikuttamassa sarjan nopean näköiseen piirrosjälkeen. Molemmat näytteet sunnuntai-
sarjasta. Caniff käytti alkuunsa ajalle tyypillistä linjapiirrosta.
Terry and the Pirates-sarja aloitti ilmestymisensä aluksi arkisarjakuvana 22.
lokakuuta 1934 ja myös värillisenä sunnuntaisarjana kuusi viikkoa myöhem-
min. Sarjat olivat aluksi erillisinä tarinoina kunnes yhdistyivät samaksi vuonna
1936.
Terry and the Pirates-sarjan sunnuntaisivu vuodelta 1936.
Caniffilta kesti vuoteen 1935 hioa sarjansa uuteen uskoon ja suurimmalta osin hän
sai kiittää siitä kolleegaansa Noel Sicklesiä, joka teki lentosarjakuvaa Scorchy
Smith, joka muistutti jonkin verran Caniffin myöhempää suosikkisarjaa Steve Ca-
nyonia. Caniff ja Sickles jakoivat yhteisen studion New Yorkin Woodstock To-
werissa vuosina 1933-1937 ja avittivat toisiaan sarjakuvien ja mainoskuvitusten
kanssa. Samalla he kehittivät toinen toistensa taitoja. Sickles oli kiinnostunut
uusista tekniikoista ja Caniff hyötyi siitä. Varsinkin chiaoscuro-tekniikka vaikut-
ti kummankin työhön. Caniff tutustui siihen kun Sickles esitteli hänelle Harold
von Schmidtin kuvituksia Willa Catherin teokseen "Death comes for the arch-
bishop" (klikkaa esittelykuvat) ja se vaikutti voimakkaasti hänen myöhempään
kuvitukseensa luoden lisää dramatiikkaa kuviin pelaten mustan ja valkoisen kont-
rasteilla kuvissa. Caniffin myöhemmässä huippuunsa kehitetyssä Steve Canyon-
sarjassa tämä vahva varjojen käyttö nähdään loistossaan.
Japanin yllätyshyökkäys Pearl Harbouriin vei Yhdysvallat sotaan ja oli tietenkin
melkoinen onnenpotku Caniffin sarjalle, joka jo valmiiksi tapahtui kaukoidässä.
Sarja muuttui tietenkin sotaisammaksi ja uusia henkilöhahmoja tuli mukaan tais-
televien sotilaiden joukosta. Caniff myöskin piirsi "Male call"-strippiä armeijan leh-
tiin, joita hallituksen Camp Newspaper Service julkaisi rintamalla oleville joukoille.
Male call-stripin päähenkilönä oli sensuelli miss Lace Terry and the Pirates-sar-
jasta. Alla näyte...
Terry and the Pirates-sarjan henkilöhahmoista oli naisilla huomattava rooli, varsinkin
Dragon Ladyllä, joka alkuunsa oli sarjan pahis, mutta kun II Maailmansota oli vauhdis-
sa, hän muuttui merirosvokuningattaresta vastarintaliikken johtajaksi alkaen taistella
japseja vastaan yhdessä sarjan pääsankareitten kanssa.
DRAGON LADY
40-luvun puolivälin tienoilla Caniff alkoi huolestua toimeentulostaan. Hän oli vaimonsa
kanssa muuttanut kaupungista maaseudulle Hawerstrawnin lähelle ja hänen ansionsa
oli heikentynyt terveydellisistä syistä. Pahinta asiassa oli, ettei hän omistanut suosik-
kisarjaa Terry and the Pirates, joka oli aikakaudelle tavalliseen tapaan kustantajan
omistuksessa. Hänen oli siis hankkiuduttava eroon kustantajasta ja luomastaan sar-
jasta. Sen hän tekikin tehden loppuun sopimuksensa Chicago Tribune New York News
Syndicaten kanssa. Hänen erottuaan sieltä kustantaja tuomitse hänet "persona non
grataksi" eikä hänen pomonsa enää ikinä puhunut hänelle sanaakaan. Hänen luoman-
sa sarja jatkoi kuitenkin olemassaoloaan vielä 26 vuotta George Wunderin toimesta.
Suomessa sarja ilmestyi ainakin 50-luvun Sarjakuvalehdessä juuri Wunderin piirtämä-
nä nimellä Riku Seikkailuissa. Ei ole juuri nyt tietoa, ilmestyikö se muualla kenties
jossakin muussa kotimaisessa lehdessä Caniffin tekemänä.
Saatuaan tietää Caniffin olevan vapailla markkinoilla Marshall Field Field Enterprise
Syndicatesta otti häneen yhteyden 1944 . Sen seurauksena Caniff sai tehdäkseen ai-
van uuden jatkosarjan, johon hän kaiken lisäksi sai pitää täyden omistusoikeuden,
ja sopimukseen kuului tietenkin, että hän sai provisionsa minne hyvänsä taholle sar-
ja menisi julkaistavaksi. Näin syntyi...
Steve Canyon teki debyyttinsä 13. tammikuuta 1947 . Uusi sarja sai heti paljon huomio-
ta mediassa ja sekä tekijä, että hänen uusi tomeran näköinen sankarinsa poseerasivat
jopa Time Magazinen kannessa samana vuonna. 126 päivittäissarjaa ja 96 sunnuntai-
sarjaa tilattiin amerikkalaisiin sanomalehtiin jo ennen kuin sarja alkoi ilmestyä.
Tässä sarjassa Milton Caniff oli parhaimmillaan harjoiteltuaan sitä ennen Terryn pa-
rissa ja löydettyään hänelle ominaisen vahvan tyylinsä vahvojen varjostuksien myötä.
Hänen vaikutuksen amerikkalaiseen ja myös monasti eurooppalaiseen sarjakuvaan
on kaikken merkityksellisin yhdysvaltalaisten tekijöiden joukossa. Laaja joukko hei-
tä tunnustaa julkisesti hänen vaikuttaneen suuresti heidän työnlaatuunsa.
Milton Caniff kuoli New Yorkissa 3. huhtikuuta 1988