Päätin tarjota Lesley Shane kokoelmastani sarjan, jonka ostaminen oli kaikkein kallein. Sen erikoisuutena lienee se seikka,
että tarinan tapahtumat on sijoitettu Suomeen, olympialaisten aikaan. Samalla pahoittelen sitä, että vaikka yleensä 50-luvun
Korkeajännitys-lehdessä julkaistut pulp-paperille painetut sarjakuvat olivat laadultaan kunnollisia varsinkin tämän numero
22/1954 kohdalla on on painojälki harmittavan huonolaatuinen nimenomaan ohuiden piirroslinjojen suhteen. Lesley Shane-
sarjan piirtäjä käyttää varsinkin tässä sarjassaan hiuslinjoja, jotka ovat kopiovaiheessa pudonneet pois. Lehteä lukiessa
se häiritsee vähemmän, mutta koska teksti on melko pientä, olen ollut pakotettu laittamaan sivut näytteille aika suurina,
jolloin hävinneet viivat puuttuvat liian silmiinpistävästi. Koska minulla ei ole kuin yksi kappale kyseistä numeroa, en tie-
dä, josko parempitasoista onkaan painettu. Epäilen sitä. Muut lehdessä painetut Lesley Shane-sarjat, kuten muutkin, ovat
yllättävän hyvänlaatuisia paperista huolimatta.
Valitsinkin tämän sarjan vain sen erikoislaatuisuuden johdosta, vaikkei sen tarinakaan ole Conrad Frostin parhaita.
Piirros on kuitenkin Oliver Passinghamin, joka on parhaimmillaan erinomainen kuvittaja, mutta ei niinkään tämän työnsä
kanssa. Varsinkin naishahmoihin hän on hyvin perehtynyt kuten naisvartaloiden yksityiskohdista voidaan nähdä - ne
kuvaavat normaaleja naisia, eivät myöhempien sarjakuvien liioiteltuja naishenkilöitä. Vaikka sarja ei todellakaan ole
Lesley Shanen parhaita toivon lukijoiden nauttivat tästä minulle nostalgisesta sarjakuva-annista. Jos se saa puutteistaan
huolimatta jonkinlaista suosiota osakseen, saatan laittaa näytille myös jonkun tekijöiden parhaista mysteeri-tyyppisistä
tarinoista esim. Dracos-saaren hirviö, Untako vai totta, taikka Taulut, jotka alkoivat elää.
Sarja on luettavissa aukeama kerrallaan.
Siinäpä se oli. Täytyy sanoa, että Conrad Frost käsikirjoituksensa ja Oliver Passingham piirroksensa puolesta eivät todellakaan olleet
erikoisemmin vedossa. Tarina oli alun odotusten jälkeen tavattoman lattea ja Passinham on selvästi kiirehtinyt tämän työnsä kanssa
kun sen piirrosta verrataan hänen muihin Lesley Shane-tarinoihinsa. Vain se, että tämä juttu tapahtuu Suomessa antaa sarjalle arvon
tulla täten julkistetuksi niille, jotka eivät siihen ole tutustuneet. Näytteenä 50-luvun Korkeajännityssarjan tasosta se ei oli riittävä.