HARRASTUKSEN KAUTTA SARJAKUVAPIIRTÄJÄKSI
Tämä on kotimaisen sarjakuvapiirtäjän tilitys siitä, miten hänestä muokkaantui
lopulta ammattimainen sarjakuvapiirtäjä noin viisikymmentä vuotta sitten ilman
kursseja ja muuta ulkopuolisen tahon tarjoamaa koulutusta. Sitäpaitsi silloin kun
hän aloitti yhä jatkuvan uransa ei ollut olemassakaan minkäänlaista koulutusta
hänen toimensa opettamiseksi. Sittemmin tällaista toimintaa on tosin ilmaantu-
nut, mutta hyvin harva, jos kukaan todellisista pätevistä alan tekijöistä joutaa
haaskaamaan aikaansa mokoman touhun takia. Itse olen vakaasti sitä mieltä,
että tämä ala eli sarjakuvien ideointi ja piirtäminen eivät totisesti kaipaa mitään
ulkopuolista koulutusta koska maailma on täynnä sarjakuvaa jokaisen makuun
ja jokainen, jolla on tarpeeksi synnynnäistä lahjakkuutta löytää kyllä oman tyy-
linsä ilman ulkopuolista opastusta.
No, siirrytään sitten asiaan, joka tämän sivuston tarkoitus alunperin oli eli käsit-
telemään tämän kotimaisen sarjakuvilla jo yli neljäkymmentä vuotta itsensä ja
perheensä (yhteensä 3) elättäneen Kari Tapio Leppäsen nuoruuden sarjakuva-
harjoittelua.
Vanhimmat säilyneet aikaansaannokseni ovat kadonneet maailman tuuliin ku-
ten monille rakkaillekin esineillä tuppaa käymään. Tällaisista on säilynyt yksi
ainoa lapsuuden kirje, jonka lähetin äidilleni kesäsiirtolasta ja johon tuhersin
pari kuvaa tuolloin minua kiinnostavasta aiheesta eli Villistä Lännestä...
Olin tuolloin noin kahdeksan ikäinen elikä kuvan vuosiluku lienee noin 1953.
Itse en muista juuri mitään piirustustouhuistani, mutta minulle on kerrottu,
että minulla oli jatkuvasti kynä kädessä ja jotakin tuhertamassa. Yksi kuval-
lisia suosikkiaiheitani olivat suuret taistelukohtaukset, joissa lukemattomat
tikku-ukot kamppailivat toisiaan vastaan. Minun kerrotaan hokeneen taiste-
lun tiimoissa että "Kali piiluttaa..."
Varsin pian tämän vaiheen jälkeen kuvittelin olevani kypsä seuraavaan vai-
heeseen urallani. Eli oman lehden toimittamiseen. Äitini työ oli kirjansitoja
ja se helpotti urani alkua, koska hän piti minut hyvin paperissa, jota hän
sai työpaikaltaan. Aloitin omatekolehdellä, jolle tuli nimeksi Neliapila ja
joka ei ollut kovin paksu laitos, mutta käsitti kyllä parikin jatkosarjakuvaa.
En kyllä muista enää, mitä ne olivat, mutta joko avaruusseikkailua tahi
Villiä Länttä käsitteleviä väkivaltaisia aiheeltaan.
varhaiset omatekolehdet
Oltiin jotakuinkin 50-luvun alussa ja vaatimaton Neliapila-lehti ei pian enää
innostanut minua, koska se ei mielestäni ollut täysin oikean lehden malli-
nen sekä ulkomuodoltaan että sisällöltään. Seuraava omatekolehteni sai
alkunsa ja nimekseen Salama...
Vasemmanpuoleinen sarjakuvasivu on ensimmäisiä tussilla piirrettyjä
sarjakuviani. Oikealla ainoa tallessani oleva Salama-lehden kansi kuva.
Kummatkin 50-luvun loppupuolelta. Intiaaneja esittelevä sivu on kotoi-
sin TERÄ-nimisestä lehdestäni, joka ilmestyi milloin ilmestyi samaan
aikaan Salaman kanssa. Terässä oli vain sarjakuvia, mutta Salaman
sisältö oli monipuolisempi ja sivumäärältään suurempi. Sen sarjaku-
vat olivat pelkästään lyijykynällä tehtyjä.
Terä-lehden jokseenkin alkeellisia sarjakuva sivuja. Toistaiseksi väritin sarjani
puuväreillä ja vielä 60-luvun puolellakin ennen kuin onnekseni keksin Wulffilta
nestemäisiä värejä, joita käytettiin valokuvien värittämiseen. Ne olivat vieläpä
siitä erinomaisia, että niillä voi värittää normaalipaksuisen paperin molemmille
puolille ilman että väri olisi tullut läpi. Kaiken lisäksi ne olivat erinomaisen kirk-
kaita. Myöhemmin tulee vastaan sarjakuvia, jotka on niillä värjätty.
60-luku ja uudet tuulet
Viisikymmenluvun loppupuolella intouduin tuottamaan useitakin omia lehtiäni
erilaisilla sisällöillä - Vasama-niminen lehti sisälsi pelkästään novelleja, joita
hakkasin vanhalla Underwood-kirjoituskoneella, jonka pieni p ei toiminut, lehti
nimeltä TEXAS käsitti pelkästään yhden jatkuvan sarjakuvan, joka tietenkin ta-
pahtui Villissä Lännessä ja JOUSI taas sekä novelleja että sarjakuvia, joiden
aihetta en enää muista. Näihin aikoihin aivan 50-luvun lopussa hoputin veljeni
mukaan tekemään sarjakuvia vielä yhteen lehteen, joka toimi samalla periaat-
teella kuin meidän molempien suuri suosikki eli Korkeajännityssarja. Aluksi
teimme vuoron perään kokonaisen sarjan uuteen lehteemme, mutta hyvin
pian veljeni into sammui ja sain pakertaa yksin lehden sarjoja tähän lehteen,
joka oli ainoana jäänyt jäljelle kyllästyttyäni muihin 50-luvun lopun lehtiini.
Lehden nimeksi tuli PANTTERISARJA ja sen kansi muistutti huonosti kopioi-
tua Korkenjännityssarjan kansityyliä.
Sarjakuvat tähän lyhytikäiseen lehteen, joka jatkui jonkin aikaa 60-luvun puolelle vasta-
sivat jonkin verran mallilehtensä aiheita - jännäreitä, dekkarijuttuja, seikkailuja avaruu-
dessa ja joitakin lännensarjoja... Ne tehtiin kaikki lyijykynätyönä ja liian hätäisesti joten
ei pidä kummeksua näytekuvien surkeutta. Niiden joukossa ei ole yhtään veljeni piirtä-
miä sarjoja. Tässä artikkelissa kun on kysymys vain minun urani kehityksestä... Tässä
nyt joitakin esimerkkejä lehden sisällöstä...
Tämä jotenkin nukkavieru lehti tuli päätökseensä heti 60-luvun alussa, jolloin uskoin olevani
jo kypsä arvokkaampiin vaatimuksiin niin kuvallisesti kuin tekstin suhteen, sillä minua riivasi
halu kirjoittaa, ja se toteutui pian niissä lehdissä, jotka hautasivat tämän onnettoman Pantteri-
sarjan heti 60-luvun alussa. Sen jälkeen en enää haikaillut muiden omatekolehtien tekemiseen
vaan keskityin kahteen...
Ensinnä KOBRA-nimiseen lyijykynävoittoiseen omatekoiseen lehteen...
Kobran aika kesti vain vajaat kaksi vuotta, koska samaan aikaan kun aloitin sen
ensimmäisen numeron valmistamisen aloitin myös toisen lehden julkaisemisen,
josta tulikin sitten ainoa kotitekoinen lehteni siihen saakka kun sain työstettä-
väkseni ihan oikeasti julkaistavia sarjakuvia. Mutta ennen kuin paneudumme tuo-
hon toiseen alkuunsa samanaikaiseen nyrkkipaino- tuotteeseen, katsastakaam-
me mitä KOBRA toi tullessaan...
Kobrassa ilmestyi lyhyen olemassaolonsa aikana useitakin jatkosarjakuvia, jotka
oli piirretty lyijykynällä. Tärkein niistä oli tekijälleen Starlight III-niminen scifisar-
ja, jossa kolme jo 50-luvun harjoitelmalehdissä seikkaillutta hurjasteli lentävän
lautasen näköisellä aluksella avaruudessa. Tarinan kehittyminen ilman etukäteen
tehtyä suunnitelmaa oli melko tavanomainen eikä koko sarja ehtinyt päästä kun-
nolla vauhtiin ennen kuin lehti jo lopetettiin.
Seikkailijamme ovat saapuneet planeetalle, jossa piti tapahtua sitä sun tätä, mutta
sarjan elinkaari ei riittänyt antamaan vastausta kysymyksiin...
Valtaosa omissa lehdissäni ilmestyneistä sarjakuvista perustuivat omaan tekstiini, josta
en tehnyt minkäänlaista käsikirjoitusta vaan jatkoin sarjaa omasta päästäni kuva kerral-
laan. Tämä Lewis Wetzel-niminen sarja, joka ei tietenkään ehtinyt kovin pitkälle lehden
lyhyen taipaleen johdosta, perustui Zane Greyn kirjaan Rajaseudun Henki, joka oli yksi
lapsuuden suosikkikirjoistani. Sivuilla näkyvä Slender Kale oli yksi kymmenistä nimimer-
keistäni, vaikka RAW oli eniten käytetty. Lapsellista intoilua tietennii...
Vaarallista peliä oli kertajulkaisu, usean sivun mittainen toimintasarjakuva, joka oli
hieman huolellisemmin piirretty kuin loppua vailla olevat jatkosarjat. Koska olin nuo-
rena ansiotyössä kirjapainon juoksupoikana eli tsupparina, pidin välillä yllä pilakuvia
itsestäni. Siitä vasemmalla oleva esitys. Kun en ravannut pitkin Helsinkiä salkku täynnä
kaikenmaailman kirjapainokrääsää, avitin sterrassa Hanskia, mistä pomo
tarpeensa mukaan kuulutti minut hyttiinsä...
Näitä Kobra-lehden sarjoja ei kehtaisi juuri näyttää, mutt otetaan vielä yksi:
Bob Wallers-sarjakuva oli yksioikoinen ja kliseinen lännensarja ja mukana
vain periaatteen vuoksi, koska lehdissäni oli aina ollut mukana villiä länttä.
KOBRASSA ILMESTYNEITÄ OMATEKOISIA NOVELLEJA...
Paitsi että olin intohimoinen omien sarjakuvien pakertaja sama tauti vaivasi
minua myös kirjoittelun puolella. Koska luin paljon ja olin alkanut jo ennen
kansakoulua päänuppini taltioi valtaisan määrän yksityiskohtaista tietoa juu-
ri niiltä maailman saroilta, jotka etupäässä kiinnistivat minua ja auttoivat
sarjakuvienkin suhteen, jotka olivat kaikki seikkailuluontoisia. Mutta varsin-
kin kun kirjoittelin seikkailunovelleja lukemastani oli tavatonta hyötyä jottei
minulle juuri käynyt niin kuin monille tuon ajan kotimaisille nuortenkirjojen
tekijöille, joiden jutuista törmäsin jo nuorena tuon tuostakin mielikuvituksel-
lisiin virheisiin niissä tarinoissa, joissa ei oltu Suomessa.
No niin, omakehu jääköön seuraavaan painokseen... jatketaan aiheesta...
Muuan ensimmäisiä pidempiä seikkailukertomuksiani oli tämä
Kobrassa julkaistu juttu, jossa liikuttiin Etelämeren saarella
ja sukellettiinkin, kuten kuvasta näkyy. Vasemmalla olevassa
kuvassa oleva teksti by Dennis Parkman oli yksi useista käyt-
tämistäni taiteilijanimistä. Vaikka olin vasta viidentoista vanha
piti jutussa olla myös romantiikkaa täydellisyyden takia-
Kobra-lehdessä oli miltei jokaisessa pidempi tai lyhyempi novelli, koska
nautin kirjoittamisesta enemmän kuin piirtää tuhertamisesta. Jos olette
tarkkanäköisiä huomaatte, että muut novellien kuvat on signeerarru kir-
joittajaksi taas Dennis Parkmanin nimellä, mutta nyrkkeilyottelukuvassa
kirjoittajana on Mike Shandoe - koska kokeilin Mickey Spillanen tyyliä piti
keksiä asiaan kuuluva kirjailijanimikin.
ALLA VELJENI JA MINÄ 60-LUVUN ALUSSA
MINÄ VELJENI JUSSI
ja sitten loppusuoralle
Hyvin vaatimattomasti alkaneiden kokeilujen ja sinnikkään, lähes pakonomaisen
uurastuksen jälkeen omia vaatimattomia lehtiä pusanneen nuoren harrastelijan
lopullisena kotikutoisena tuotteena syntyi lehti, jossa tiivistyi hänen usean vuoden
sinnikäs uurastuksensa luomistarpeensa tyydyttämisessä. Jänne-lehdessä, jota
hän alkoi toimittaa 15 vuoden iässä tiivistyi kaikki se, mitä hän oli opetellut koko
varhaislapsuutensa ja nyt hän halusi tehdä lehteä, joka olisi parasta mihin hän
kykenisi. Se, että lehti oli tarkoitettu toisten luettavaksi päinvastoin kuin hänen
aikaisemmat tekeleensä, lisäsi pyrkimystä parhaansa tekemiseen. Jänne-lehti
oli tarkoitettu lukijakunnalle, joka koostui hänen isänsä uuden perheen jäsenis-
tä ja oli osittain räätälöity kohderyhmän mielenkiintoa silmälläpitäen.
JÄNNE-LEHDEN KANSIA
JÄNNE-LEHDEN SARJAKUVAT
Lehti ehti ilmestyä vajaa kymmenen vuotta 1962-1971, koska kokonainen vuosi
haaskaantui tekijän viettäessä vuoden 1965 Suomen Puolustusvoimien palve-
luksessa ja omien lehtien tekeminen päättyi SARJIS-lehden sarjakuvatuotan-
non alkaessa 1972 niin ei vapaa-aikaa enää riittänyt omiin huvituksiin.
Mutta vilkaistaanpa nyt noihin viimeisimpiin harrastelija sarjakuviin...
EDETÄÄN VANHIMMASTA UUSIMPIIN
Lännensarja kuului vakiokalustoon aloittaessani uuden lehden. Tässä vuodelta 1963.
Jänne-lehden sarjakuvia vuosikerrasta 1964 - Vakio avaruussarja, Burroughsin ensimmäiseen
Tarzan-kirjaan perustuva sarjakuva, joka alkoi jo aiemmin 1962 sekä pikkupojat seikkailevat-
tyyppinen toiminnallinen nuortensarja.
SEIKKAILIJAT Oli vuonna 1964 aloitettu sarja, jonka ilmestyminen kesti
tämän viimeisimmän lehden viimeiseen numeroon saakka - Seikkailijat-sarjassa esiintyi-
vät veljekset Charles ja Walt Patrick, joista kerrottiin miltei kaikissa tässä lehdessä julkais-
tuista seikkailukertomuksissa. Sarjan tekeminen oli yksi lehteni suosikkihommaa sen
tyylin takia. Näytetään muutamia sivuja lisää...
Kun minä käytin piirtäessäni nimimerkkiä RAW, käytti veljeni salanimeä
Grand Liberydrawer
Minua kaksi vuotta nuorempi veljeni Juhani eli Jussi, kuten häntä yleensä kutsuttiin
osallistui taas lehdentekoon aiemman hieman säälittävän Pantterisarjan jälkeen, luul-
tavasti minun painostuksestani, vaikka hänellä oli täysi työ ikioman lehtensä parissa,
joka oli nimeltään Meteori. Hän piirsi silloin tällöin Seikkailijat sarjaa ja ehtipä vielä
puurtamaan omaakin sarjaansa Jänne-lehteen. Sen nimi oli Tim Young ja se tapahtui
avaruudessa. Hän aloitti myös toisen sarjan, jonka aihe puolestaan toimi Toisen Maa-
ilmansodan aikaan...
Näytetään vielä hänen tekemäänsä Seikkailijat-sarjaa:
Hän lopetti osallistumisensa tähän sarjaan vuonna 1967 ja keskittyi
omaan Meteori-lehteensä. Jouduin yksin puurtamaan tätä sarjaa aina
Jänteen lopettamiseen saakka.
William Todd oli roikkunut mukana eri lehdissäni jo vuosia ja oli kuin vakiokalustoa. Kuten useim-
miten näissä scifisarjoissani koko homma alkaa tässäkin avaruudessa ja kun sitten pyllähdetään
jollakin planeetalle juttu muuttuu pelkäksi burrougsmaiseksi fantasiaksi. Tarzan jaksoi jatkaa
lehden ilmestymisen loppuun saakka piirrosjäljen parantuessa kaiken aikaa.
UFO oli yksi viimeisimpiä Jänteen sarjoista eikä ehtinyt kehittyä
miksikään lyhyen ilmestymisaikansa takia.
Peilimaailma oli pelkkä fantasiaseikkailu tunte-
mattomassa maassa ja jaksoi jatkua lehden
viimeiseen numeroon saakka.
Peilimaailma perustui isäni kirjoittamaan julkaisemattomaan
seikkailukertomukseen. Hänen kirjailijanimensä oli Martti Raju
ja hänellä oli ainakin kaksi valmista käsikirjoitusta pöytälaa-
tikossaan. Peilimaailmaa hän ei saanut loppuun eikä hän
edes tarjonnut valmiita käsikirjoituksia kustantajille.
Jänteessä julkaistu osittain väritetty pilasarja on julkaistu myös
Nuori Oikeisto-lehdessä 1968. Jänteessä oli runsaasti pilakuvia
tietystä aiheesta, eli sen lukijakunnan, joka nyt ei ollut kehutta-
van suuri, toilauksista eikä minuakaan säästetty vaikka olinkin
lehden päätoimittaja (ja muutkin toimittajat). Niitä en intimiteet-
tisyistä voi nettiin laittaa. Kaikkein suosituin lukijakunnan tahol-
la oli sarjakuva Pikku Outi, jonka pääosassa oli sisarpuoleni
Outi. Hän ei kylläkään itse ollut lainkaan innostunut sarjaku-
vasta. Mutta enemmän tästä lukijakuntaan kohdistuneesta
lehden sisällöstä myöhemmin.
Nettisivuillani luettavissa oleva Edgar Rice Burroughsin ensimmäisen
Mars-kirjan mukaan tehty sarjakuva, jota tein yhtä aikaa Jänne-lehden
toimittamisen aikaan julkaistiin ensimmäisen kerran lehden ohessa
ilmestyvänä omana lisälehtenään. Kuten saattoi odottaa tyssäsi senkin
vauhti Jänteen lopettamiseen. Se on kuitenkin tässä esittelyssä muka-
na koska liittyy Jänne-lehden historiaan. Myöhemmin tein uudestaan
sarjaa huolellisemmmin piirrettynä ja tämä versio onkin luettavissa ne-
tissä. Näytetään nyt mitä eroa kuvissa on kun verrataan 60-luvun sar-
jaa toistalymmentä vuotta uudempaan...
Uusi versio Marsin Prinsessasta
alkuperäinen versio Marsin Prinsessasta.
Lehden sarjakuvakavalkaadi päättyköön tähän. Seuraavaksi tutustumme
Jänteen muuhun tarjontaan...
Aloittakaamme "muun tarjonnan" kohdalla novelleista ja jatkokertomuksista, joita
lehdessä julkaistiin useita. Tässä vaiheessa olin jo heittänyt ikivanhan dino-
sauruskirjoituskoneeni jorpakkoon ja ostanut tuliterän Triumph-merkkisen
härvelin, jossa oli mukavanpi jälkikin. Se oli myös joustavampi kirjoittaa ja
nautiskelinkin takoessani sillä omia novellejani eli jonkinlaisia jännäreitä
ja seikkailukertomuksia joko lukijoiden huviksi tai harmiksi. Mukana oli myös
joitakin dekkareita ja lisäksi kirjoitin lehteeni lukijakuntaa eniten kiinnosta-
via humoristisväritteisiä muisteluksia yhteisistä toilauksistamme.
JÄNNE-LEHDEN NOVELLEISTA YMS.
Tämä ALIBI-niminen jatkojännäri oli salapoliisitehtävä lukijoille
ja luvassa oli 10 mk sille tai niille, jotka arvaisivat murhaajan
ennen viimeistä jaksoa. En enää muista, arvasiko kukaan...
Jutun tekijänä näyttää olevan Tapio Karu, yksi lukemattomis-
ta nimimerkeistäni.
Tehtävä QPEO 17 oli isäni aloittama agentti-jatkokertomus, johon
kirjoitimme vuoron perää jatkoa, kunnes kävi niin kuin useinkin,
että isäni menetti mielenkiintonsa ja jouduin yksin jatkamaan
juttua kunnes kyllästyin ja palasin omiin kertomuksiini, joita
kyllä oli riittävästi. Olin niin innostunut kirjoittamaan seikkailu-
kertomuksia, että aloitin useita ja jos ne muodostuivat jatko-
kertomuksiksi jatkoin aina sitä, joka sattui minua juuri silloin
kiinnostamaan.
Viidakon kultainen kaupunki oli yksi päättymättömistä jatkokertomuksis-
tani, joita kirjoitin mielelläni. Tarina tapahtui Amazonin viidakoissa Mat-
to Grosson alueella. Pieni tutkimusryhmä löysi viidakosta muinaisten in-
kojen asuttaman salaisen laakson, jossa tapahtumat kehittyivät. Koko
juttu muotoitui aidon burroughsmaiseksi kuin itsestään. Tarinan innoit-
tajana oli eversti Percy Fawcettin katoamiseen päättynyt viimeisin tutki-
musretki tuolle alueelle etsimään vastaavaa muinaiskaupunkia.
Kolme ylläolevista ovat jatkokertomuksien alku- eli tittelikuvia,
Tehtävä Tiibetissä on agenttikertomus, jossa päähenkilö pudote-
taan lentokoneesta Tiibettiin etsimään 7. Laivaston lentokonetta,
joka kaapattiin salaisen lastinsa kanssa. Tapahtumat sattuvat ai-
kaan, jolloin kiinalaiset ovat juuri vallanneet Tiibetin ja osa tiibet-
tiläisistä taistelee yhä heitä vastaan. Kuten kaikissa Jänteeseen
kirjoittamistani kertomuksista, oli taustatietojen kerääminen mel-
koinen urakka. Heinrich Harrerin kirja "Seitsemän vuotta Tiibetis-
sä" oli kaikkein erinomaisin tietolähde paikan olosuhteista.Pago-
dien varjossa oli myöskin agenttimainen jännäri, jossa vakiosan-
karini Charles Patrick touhuaa Bangkokissa ja saa estettyä kiina-
laisten suunnitteleman Thaimaan vallankumouksen.
Tukikohta puolestaan harvinaisempi kertanovelli aivan Jänne-
lehden alkutaipaleelta. Käytin säännöllisesti kirjailijanimeä Den-
nis Parkman kun kirjoitin pääsankarini Charles William Patrickin
seikkailuista pitkin ja poikin Maapalloa. Muuten, kuten arvata saat-
taa yksikään ylläolevista kolmesta jatkokertomuksesta ei ehtinyt
loppua ennen Jänne-lehden lopettamista. Myöskään en saanut
käännettyä erillis-Jänteessä julkaistua Burroughsin Mars-tarinaa,
jota ei oltu ainakaan tuolloin julkaistu Suomeksi monen muun sa-
maan sarjaan kuuluvan kanssa. Käänsin sitä isälleni ja se ilmes-
tyi luvuttain Jänne-lehden ilmestyessä. Nimesin sen tittelillä
MARSIN PEDOT - alkuperäinen nimi on Llana of Gathol
Koko joukko kertatarinoita ei saa tässä kuvallista osallistumista
tälle palstalle, joka käsittää lehdessäni julkaistuja kertomuksia.
Niihin liittyviä kuvia ei ole vielä skannattu, mikä on melko
hankalaa, koska lehden numerot on sidottu vuosikirjoiksi ja
itse lehdet ovat niin paksuja, että skannaaminen on tukalaa
taitekohdan johdosta.
LEHDEN MUU SISÄLLYS
Jänteen sisältöön kuului sarjakuvien ja kertomusten lisäksi useita
muita virikkeitä kuten tietokilpailu sivut, sana- ja kuvaristikot ja muut
vastaavat kilpatehtävät, joihin kuului myös useat rikospähkinät.
Tässä yksi sellainen
Toisaalta mukana oli useita artikkeleita aiheista, jotka minua
itseäni kiinnostivat - esihistorialliset elukat, aseet, avaruuden
ihmeet, tropiikin vaaralliset otukset jne. Näiden lisäksi huoma-
sin silloin kun skannasin ajat sitten sidottuja vuosikertoja mikä
menneen viihteen aarreaitta Jänne-lehti oli, sillä olin leikelyt
ilmeisesti Katso-lehdestä varsinkin 60-luvun televisio-ohjelmia,
joita arvostelin kuvien kanssa. Kaikki vanhat sarjafilmit käytiin läpi
ja paljon muutakin ohjelmaa, kuten Euroviisuja ja missikilpailuja.
Samoin arvostelin elokuvia, joita kävin katsomassa ja sitä teinkin
melko usein. Tässä joitakin asia-artikkeleita, joita julkaisin leh-
dessäni ...
Siinä on asiatietoa karatesta, amiraali Wilhelm Canariksesta, atsteekeista, matkailija-
opetusta Hawaijilta, Burroughsin Mars-kirjoista ja aivopesusta vain pienenä mallina
lukuisista asia-artikkeleista, joita kasasin Jänteeseen vuosien aikana.
Eipä unohdeta lähes joka numerossa mukana ollutta muistelupalstaa
lukijakunnan ja itseni kohelluksista ja puuhista, joka oli lukijoiden kaik-
kein suosituin helmi lehden sisällössä. Pilakuvia tästä aiheesta oli toki
runsaasti lehden sisällössä. Intimiteettisuojan kunnioituksesta emme
voi niitä nähdä näin yleisellä maneerilla.
Tässä kuvaillaan erästä isäni muuttoa uuteen
asuntoon. Olin vakiokantajana miltei kaikissa
hänen muuttoruljansseissaan. Vaikka en pu-
humalla ikinä slangia käyttänytkään, kirjoitin
nämä jorinat omaperäisellä tekoslangilla.
Siinä ne ovat - nuoruuteni harrastustouhu kirjoiksi sidottuina.
Tämän sivuston kuvat on näistä kirjoista otettu.
Mutta... olemme päässeet tässä
poistua toivoen, että edes jolle-
kin tästä hommasta on jotakin
positiivista jäänyt mieleen...
paluu muille sivuille tai kotiin