tässä kotimaisen mustanaamiolehden viimeinen vuosikymmen
Sarjakuvan tekijä vuonna 2000
1990-luku oli tosin antoisaa sarjakuvallisesti minulle vaikka Mustanaamiosar-
jojen osalta loppuvuosi jäikin melko vähäiseksi koska tuotin mieluummin mel-
koisen määrän omaa tuotantoani Achilles Wiggenin lisäksi. 2000-luvulla mo-
net aikaisemmat sarjamaiset novellityyliset sarjat jäivät pois ja pian keksi pa-
ras käsikirjoittaja Claes Reimerthi aloittaa useajaksoisten mammuttisarjaku-
vien tuotannon. Onnekseni minut valittiin kuvittamaan useita hänen tarinoi-
taan ja pysyin hyvin leivässä kun joissakin oli useitakin jaksoja. Sitä paitsi
nämä mammuttisarjakuvat olivat sisällöltään historiassa tapahtuvia, joten
tein niitä erittäin mieluusti. Nykyaikaan eli 1900-lukuun sijoitetut tarinat
hyvin harvoin kiinnostivat minua erikoisemmin.
MUTTA ALOITETAAN ESITTELEMÄÄN VUODEN 2000 TÖITÄNI
2000/ 3
2000 / 4
Milleniumin ensimmäinen Mustanaamiosarjani oli Lennart Mobergin
kirjoittama kaksiosainen historiallinen noitavainotarina ja ikävä työ
koska hänen käsikirjoituksensa olivat useinkin aika väkinäisiä ja
ikäviä kuvittaa. Fantomen Teamissa oli useitakin eteviä käsikirjoit-
tajia, jotka tekivät erinomaisia historiallisia tarinoita, joita kuvitti hyvin
mielellään. Moberg oli hieman rasittava. Olin saanut kärsiä hänen
poikkeavasti asennoitumisestaan työhönsä käsikirjoittajana jo aiem-
min ja nimenomaan Tuomiopäivän Vuori-mustisseikkailun kohdalla
aivan erikoisesti. Siitä on ollut jo pitkään tarkka kuvaus kotisivuillani,
joissa käsittelin poikkeavia mustanaamiotöitä. Mobergilla on ollut kiu-
sallinen tarve eli asenne yrittää hallita kirjoittamansa käsikirjoituksen
myöhempiä vaiheita, kuten siihen perustuvan taiteellisen kuvituksen
tekemistä. Siihen omahyväiseen puuttumiseen kuului jo jo mainitun
käsikirjoituksen suhteen myös se, että hän oli suurella vaivalla viitsi-
nyt tehdä koko sarjaa kuvaavan piirroksellisen oppaan, miten kuvat
pitäisi sivuille sijoittaa, ja mitä ja miten ne tulisi kuvata. Mainitussa
sarjassa hän oli tupannut sammuneen tulivuoren kraatterin täyteen
dinosauruksia, jotka siellä eleskelivät ilmeisesti pelkällä ilmalla yli
65 miljoonaa vuotta. Melkein sain hepulin kun tällainen käsikirjoitus
annettiin minulle. Otin välittömästi yhteyden pomooni, joka oli moko-
man kirjoitus- ja kuvatekeleen minulle lähettänyt ja kuvailin mahdolli-
simman elävästi ja sananvoimaisesti miten älytön yritys oli saada täy-
sin järjetön idea dinoista menemään läpi. Pomoni, joka oli Ulf Gran-
berg, päätti pestä kätensä kuin Pontius Pilatus ja jättää koko riesan
minun vastuulleni, mikä sopi minulle erinomaisesti. Heitin dinosau-
rukset ja Mobergin mallisivut huit hiiteen ja rupesin tekemään sar-
jaa omin päin hieman järkevämmältä pohjalta. Jouduin kuitenkin
muuttamaan käsikirjoitusta niin paljon, että se oli valmiina enemmän
minun kuin Lennart Mobergin tekemä.
2000/ 18
Ja jopa kolmas vuoden 2000 sarja oli ikävän tavanomainen aarretarina, jonka
oli myös kirjoittanut ruotsalainen käsikirjoittaja. Se sisälsi kaikki mahdolliset
kliseet. Vuosi alkoi siis hieman ikävästi...
Mutta mennään seuraavaan työhön...
2001/ 13
Seuraavaan lehteen tekemäni sarja antoi minunlle hieman lepoa huonojen
Mustanaamiokäsikirjoitusten jälkeen. Lehteen tuli Tony de Paulin jatkosar-
jan uusin jakso pitkästä aikaa.
Tuhon tietokone oli pitkällinen amerikkalaisen Tony de Paulin kirjoittama
tietokonepohjainen sarja, jonka jakson ilmestyivät enemmän tai vähem-
män epäsäännöllisin välein koska kirjoittaja teki myös runsaasti Musta-
naamiosarjojen käsikirjoituksia. Sarjan sisältö oli hyvin vaihteleva, mikä
teki siitä mielenkiintoisemman piirtäjän kannalta. Se saattoi hypellä sekä
tapahtumapaikkoina että aikakausina aivan vapaasti. Loppujen lopuksi
siinä kävi niin, että kirjoittaja työlääntyi kirjoittamaan uusia jaksoja ja kek-
si tyrkyttää sarjan kuvittajaa keksimään lopun koko jutulle. Tänä henkilö-
nä suunnittelin asiaa jonkin aikaa, mutten oikein halunnut ryhtyä sellai-
seen hommaan koska koko tietokonemaailma oli vielä tuolloin minulle
melko vierasta - ja niin sarja jäi keskeneräiseksi.
2001/ 14
Mutta toistaiseksi sen esittely vielä jatkuu...
2001/ 15
2001/ 17
Ehdinpä tehdä vielä yhden Mustanaamiosarjan tälle vuodelle,
mutta sekin edusti sarjan keskivertotasoa... Kirjoittaja oli sama
kuin muissakin sarjoissa, jotka tuona vuonna piirtelin...
2002/ 5
Vaikka ainoa taiteellinen työni vuonna 2002 oli se, että tekemäni
kansikuva, joka lainattiin Suomen Semiciltä, jolle oli sen tehnyt
Kari Leppänen Speciaali kakkosen kanneksi, ilmestyi lehdessä,
johon en tehnyt ainuttakaan sarjakuvaa.
2003/ 3
Hmm, tämän seuraavan vuoden ensimmäisen numeron kansi
oli yllätys yllätys myös minun aikaansaannokseni. Katsotaan-
pa olisiko nyt vuonna 2003 mukana myös piirtämiäni sarjaku-
via ?
No niinpä tietenkin! Sarja, joka oli jo kertaalleen piirretty Amerikassa
George Olesenin ja Keith Williamsin toimesta, mutta jota Ruotsissa ei
haluttu sarjan kankean ulkonäön johdosta, mutta Ulf Granbergin toi-
mesta lykättiin minulle uudestaanpiirrettäväksi Olesenin kopioisa voi-
paperin lävitse. Kyseessä oli yleensä kuvajäljentämisessä käytetty lä-
pikuultava paperikalvo. Keith Williams oli yksi surkeimmista Mustanaa-
miota piirtävistä taiteilijoista, eikä Olesen sen parempi. Hammasta pur-
ren väänsin inhoittavaa työtä vähän noiden kahden kömpelyyksiä kor-
jaillen.
2003/ 10
Huono onneni jatkui seuraavassakin sarjassa, joka oli melkoisen
mielenkiinnoton Mustanaamiosarja Graham Nolanin kirjoittama.
2003/ 11
Seuraava työni olisi ollut mukava yllätys alkuvuoden pettymysten
korvaukseksi, mutta tätä Norman Workerin kirjoittamaa kunnollis-
ta Mustanaamioseikkailua minun ei tarvinnut piirtää koska sarja
oli jo julkaistu edellisellä vuosisadalla ja ilmestyi nyt väritettynä.
2003/ 12
Tämä Normanin seikkailu oli kaksiosainen ja niin jouduttin sen
toinen jakso värittämään ja julkaisemaan, eikä minun tarvinnut
tehdä sen eteen mitään - sainpa kuitenkin uudestaanjulkaisu-
palkkion molemmista-
Mutta huono onneni senkun jatkui, sillä Ulf Granberg oli tilannut
Valloista useammankin surkusarjan Olesen-Williamsin Mustanaa-
miotuotannosta ja halusi, että piirtäisin nekin korjaillen uudestaan.
Seuraavaksi joutui työn läpipiirroshommana (jota korjailin) käsikir-
joittaja, joka oli parempaa ainesta kuin näiden sarjakuvahirvitys-
ten pääkirjoittaja. Olin yllättynyt, että Claes Reimerthi oli langen-
nut kirjoittamaan Mustanaamioseikkailun tähän samaan kasaan,
jota Olesen-Williams tuhersi sarjakuvaksi.
2003/ 18
Hävettää, että viitsin piirtää käytännöllisesti ottaen kokonaan uusiksi
sarjan ensimmäisen sivun. Nämä tässä käsillä olevat sarjat olivat
alunperin piirretty strippeinä julkaistavaksi sanomalehdessä, joten
olen tässä alkusivussa ottanut omia vapauksia ja kaiken kukkuraksi
kokosivu on yksi parhaista töistäni, hitto soikoon!
2003/ 21
Ja sitten viimeinen voipaperisarjoista seuraavalle vuodelle!!!
2004/ 3
Runsaasti paranneltu tämäkin Olesen-Williamsin alkuperäinen sarja.
Hävettää Hans Lindahlin puolesta, joka on tehnyt liian hienon kan-
nen tähän Mustanaamionumeroon.
2004/ 7
Tässä on sarja, joka sai minut loukkaantumaan pomolleni Ulf-
saamarin-Granbergille. Olin juuri suurella vaivalla tehnyt paino-
kelpoisiksi hänen minulle tuputtamansa voipaperisarjakuvat ja
kun lähetin tämän vimeistellyn sarjan hänelle, arvatkaa mitä tuo
hölöpää keksi kommentoida sitä. Hän lausahti kehuva ilme kas-
voillaan: "Nyt on entinen Kari Leppänen taas löytänyt oman
tyylinsä!" Ihan kuin se olisi ollut minun vikani, etteivät voipape-
risarjat olleet täysin tyydyttäviä. Jos minulla olisi hänen mäläyt-
täessään ollut jokin astalo käsillä, olisi voinut tapahtua vaikka
mitä - Luoja paratkon.
Mutta töitä oli pakko jatkaa kun oli Semicin hommissa.
2004/ 12
Alettiin olla jo normaatilanteessa kun sain seuraavan käsikirjoituksen
työstettäväkseni. Kysymyksessä oli David Bishopin, yhden luotetta-
vimmista Mustiksen käsikirjoittajista, tekemä asiantunteva tarina, joka
käsitteli Skotlannissa aikoinaan toimivaa ruumiinryöstöboomia, jossa
haudanryöstäjät kaivoivat ylös ruumiit ja möivät ne hyvästä hinnasta
ruumiita tutkiville oppineille. Valtavaa ja ylenpalttista helpotusta tun-
tien aloitin sarjan toteuttamisen kuvalliseen muotoon mielessäni juu-
ri tähän tarinaan sopivan vastanäkemäni ruumiinryöstöelokuva mie-
lessäni. Olin kaikeksi onneksi tallentanut sen kun se tuli televisios-
ta ja siitä oli suurta apua sarjakuvaa kuvittaessani.
Nyt oltiin jo normaatilanteessa työssäni...
2004/ 18
Ja jo seuraavaa numeroa varten sain valmiiksi pitkästä aikaa uuden
jakson omasta tieteissarjastani...
2004/ 21
...joka jatkui seuraavassa lehdessä.
2004 / 22
Sitten olikin vuorossa nykyaikainen Mustanaamioseikkailu
Claes Reimerthin aina pätevä käsikirjoitus oli tervetullut pitkästä
aikaa monenlaisen sekoilun jälkeen.
2004 / 24
Seuraavassa numerossa olikin taas oman Wiggen-sarjani uusin
jakso aikamatkasta, johon Wiggen kumppaneineen oli joutunut.
Nyt olin päässyt yhteen suosikkiaiheeseeni joihin olin jo pyrkinyt
edellistenkin jaksojen kohdalla - niihin historiallisiin suosikkeihini
varsinkin kirjallisuuden puolella, joita olin ahminut nuorena nas-
kalina. Tällä kertaa oli menossa Zane Greyn trilogia Lännen ra-
jaseudulta 1700-luvulta ja nimenomaan yhdestä tuon ajan risti-
riitaisesta henkilöstä, joka kuitenkin oli tarpeellinen tuona aika-
na. Rakensin omat tarinani niiden pohjalta sopimaan henkilö-
galleriaani, joka käsitti Achilles Wiggenin lisäksi vieraalta planee-
talta kotoisin olevan prinsessa Illean, ruotsalaisen koulupojan
ja mukana olevan olennon nimeltä JPX.
Mutta jatketaan...
2004 / 26
Tässä lehdessä oleva Mustanaamiosarja, jonka sain tehdäkseni
kuului kokoomasarjaan, joka kertoi nykyisen Mustanaamiomme
alkuvaiheista.
2005 / 2
Achilles Wiggenin seikkailut vaan jatkuvat matkaten ajassa kohti
omaa aikaansa. Nyt joudutaan Villiin Länteen.
2005 / 6
Nyt ollaan Villissä Lännessä, kuten kuvasta näkyy. Prinsessa Illeaa ja
Anders Nilssonia viedään Little Bighorn-joen varrella olevaan suureen
intiaanikylään, joka oli kaikkein suurin Sioux-heimojen ja Cheyennei-
den yhteinen kylä koskaan. En voinut olla käyttämättä juuri tätä käsit-
televää ajankohtaa 1876 omassa sarjassani kun siihen koitti tilaisuus.
Eversti George Armstrong Custerin johtaman ratsuväkiosaston ja sa-
malla hänen itsensä menehtyminen yhden tunnetuimman intiaaniso-
tien taistelun tuloksena oli jostakin syystä kiehtonut minua pikkupojas-
ta lähtien kun oli lukenut siitä ensi kerran ja vielä nähtyäni Errol Flynnin
tähdittämän elokuvan elokuvateatterissa. Myöhemmin olin jo aikaa myö-
ten hankkinut kaikki tätä ajankohtaa käsittelevää kirjaa hyllyyni j tako-
nut kirjoituskoneella niin täydellisen asiaa käsittelevän historiikin kuin
minulle oli mahdollista. Sidoin sen itse kirjaksi, kuten tein omatekois-
ten lehtienikin suhteen. Tässä Wiggen-jaksossa yritin tehdä parhaa-
ni ajankohdan ja taistelujakson puitteissa.
Mutta mennään eteenpäin ...
2005 / 10
Tämän Mustanaamiolehden sarjan RUTON KOURISSA oli kirjoittanut
lahjakas ja asiantunteva David Bishop, jonka sarjoja tein aina mielellä-
ni. Kaksi viimeisintä Mustanaamiosarjoista, jotka hän oli kirjoittanu pe-
rustuivat aiheeltaan selkeästi elokuviin, joita hän oli käyttänyt ideoi-
dessaan näitä sarjoja - Boris Karloff-elokuvaan Bodysnatchers ja
James Clavellin filmiin Viimeinen Laakso. Kumpikin oli nautinnollista
piirtää sarjakuviksi.
1005 / 14
Tämä erikoisnumero julkaistiin joukostamme poistuneen erinomaisen
käsirjoittajan Norman Workerin muistoksi ja siihen oli uudestaanjul-
kaisuina sijoitettu minunkin itse piirtäjänä hänenkin parhaanaan pi-
tämä kaksiosainen seikkailu Maltan piirityksestä. Se on piirtämistäni
sarjoista useimmin julkaistu uudestaan ja uudestaan...
2005 / 15
Tämän sarjan, joka jatkui eri osina oli kirjoittanut Norman Workerin
jälkeen Mustanaamiosarjojen ja muidenkin lehdessä ilmestyneiden
sarjakuvien tekstimestari Claes Reimerthi, joka ansiokkaasti kuo-
lemaansa asti piti parhaan ja johtavan Mustanaamiokäsikirjoittajan
kruunua hallussaan.
Hän, kuten Normankin, oli omimmalla alueellaan historiallisten tari-
noiden tekijänä ja vaikka tämä muutaman jakson sarja olikin muuten
moitteeton, en erikoisemmin nauttinut sen piirtämisestä, koska minä-
kin tunsin olevani omalla sarallani vasta silloin kun oltiin 1900-lukua
edeltävillä vuosisadoilla.
1005 / 25
Tämäkin seuraava työni oli Claesin erinomainen historiallinen luomus,
joka kertoi kuuluisasta Lontoon rikollisesta ja jatkui seuraavassa osas-
sa, jossa Mustanaamiokin oli menettää henkensä hirsipuussa...
2006 / 1
Toinen osa Jonathan Wildin tarinaan oli seuraavana vuonna.
2006 / 11
Seuraava työni Mustanaamioseikkailuiden kovasti vaihtelevalla saralla
oli sekin mestarikirjoittaja Claes Reimerthin käsialaa. Tällä kertaa hie-
man poikkeava normaaliaiheesta - sillä tämä oli oikeastaan kummitus-
juttu. Koska se ei ollut ihan moderni tarina, se oli mukava tehdä.
2006 / 15
Minulle sattui onneksi historiallisin jakso tästä moniosaisesta
Mustanaamiotarinasta, joka pääasiassa käsitteli Viisasten ki-
ven vaiheita häijyn eri vuosisadoilla elävän aatelismiehen elä-
mässä. Ilmeisenä mallina Claes oli käyttänyt tässä pahamai-
neista ranskalaista aatelista Giles de Rais´ia.
2006 / 23
Sain tästä samaisesta sarjasta tehtäväkseni myöskin sen viimeisen
jakson, joka tapahtui himalajalla tarunomaisen kiinalaisen Kun-Lun
vuoren laaksossa Ja jouduin piirtämään ensi kerran kiinalaisiakin.
2007 / 2
Heti seuraavana vuonna sain tehtäväkseni viidakossa tapahtu-
van Mustanaamioseikkailun, jonka pääosassa oli tarzanmainen
nuorukainen orankikaverinsa kanssa. Oli mukava pitkästä ai-
kaa kuvata viidakkoa, jota olin koko lapsuuteni harrastanut, jo-
pa muuttanut Burrooughsin ensimmäistä Tarzan-romaania sar-
jakuvaksi. Tämän sarjan oli kirjoittanu Tony de Paul.
2007 / 5
Joskus Mustanaamiossa julkaistiin, ehkä materiaalin puutteessa
tai rahan säästömielessä (ei tarvinnut sarjasta maksaa kuin uudes-
taanjulkaisupalkkio) vanhaa jo aiemmin julkaistua kamaa - kuten
tämäkin sarja, jonka olin kuvittanut edellisellä vuosisadalla.
2007 / 9
Seuraavaksi minulle työnnettiin kuvitettavaksi todella omahyväisen
ruotsalaisen käsikirjoittajan Janne Lundströmin aikaansaama kä-
sikirjoitus, joka tosin käsitti historiallisena sarjana kiinnostavia kuva-
aiheita, mutta tunnelmaa pilasi se, että kirjoittaja oli halunnut var-
mistaa jokseenkin kömpelösti ja piirtäjää määräilläkseen tekemällä
koko sarjasta luonnosmallin sivu sivulta, mikä on loukkaavinta mitä
piirtäjälle voi näissä ympyröissä tehdä. Koska koko hommasta ei oli-
si tullut mitään hänen aikeetaan noudatelle, heitin luonnokset ros-
kakoriin ja ryhdyin tekemään sarjaa omin päin, kuten tapana oli.
Eikä asiasta kuulunut sen kummemmin yhtään mitään vaan sain
tehdä työni rauhassa.
2007 / 14
Kun sain tämän jatko-osiin jaetun sarjan käsiini oli se alku yhteis-
työlle loistavan käsikirjoittajan Claes Reimerthin kanssa, joka jat-
kui hänen äkilliseen poismenoonsa liian pian.Tällä kolmiosaisella
Mustanaamiosarjalla hän loi pohjan vastaavanlaisten tiukan hallit-
tujen historiallisten moniosaisten sarjojen syntyyn. Olin hyvin tyy-
tyväinen siihen, että ne kaikki tarjottiin juuri minulle muutettavik-
si sarjakuvalliseen asuun Tarinan päähenkilö oli Mustanaamion
tosi kaukainen esi-isä - ainakin niin annettiin ymmärtää. Kelttiso-
turi roomalaisajalta, joka löysi itsensä gladiaattorina roomalais-
areenalta.
Tällä Claesin vastaavien tulevien Mustanaamiosarjojen oli
minuun elähdyttävä vaikutua - kun piirsin sitä kuvissa ei ollut sa-
maa jotenkin pakonomaista vaikutusta - näin kaiken niin selvästi
etukäteen, että kuvat syntyivät ilman ponnisteluja, jotka yleensä
kuuluivat piirrostöihin, jotka eivät ollet täysin omiani.
Varhaisten esi-isien esittely ja itse asiassa vasta seuraavassa ta-
rinakokoonpanossa ensimmäinen Claesin tässä omassa monijak-
soissa kokoonpanossaan esiintyy heistä ensimmäinen.
Ennen kuin lukija kyllästyy näihin turhan
pitkiin höpinöihini, on syytä jaktaa...
2007 / 18
Claes Reimerthin varhais mustanaamion tarina jatkuu ja muuttuu kuvittajalleen yhä
mehevämmäksi. Nyt päästään Pyhälle Maalle, jossa ristiretkeläiset riehuivat sun
ja puuhailivat vuosikymmeniä ellei nyt ihan satoja. Tätä miljöötä ja väkeä olin
varmaan koko ikäni odottanut piirtääkseni, koska nautin tämän ristiretkeläisajan
kuvaamisesta niin paljon.
2007 / 25
Claes oli tehnyt tästä Mustanaamiotyöstään kolmiosaisen, joten iloni loppui
lyhyeen herkullisen aiheen kanssa. Mutta lisää oli tulossa - Claes oli vasta
päässyt vauhtiin...
2008 / 6
Seuraavan vuoden numerossa 6 palattiin normaalijulkaisumalliin
ja julkaistiin uudestaan pääsarjan ohessa piirtämäni vanha 4D-
sarja,josta ei edelläolleiden historiallisten makupalojen jälkeen
kannata juuri puhua.
2008 / 10
Ja seuraava mustanaamiotyöni... Sulaa ilkeyttäänkö pomoni Ulf Granberg
lähetti minulle taas Janne Lundströmin käsikirjoituksen!!! Aloin saada ruot-
salaisista käsikirjoittajista (paitsi Claes Reimerthistä) ihan tarpeekseni. Miten
monta mustanaamiotyötä minun pitäisi tehdä, että he kaikessa omahyväi-
syydessään käsittäisivät, että sarjan piirtäjä tietenkin tietää miten hänen
työnsä on tehtävä. Tämäkin haaksirikkojuttu oli sitä samaa yritystä hallita
kuvittajan työtä, mutta en piitannut vähääkään Lundströminkään puuttu-
misesta asiaan vaan viskasin hänen kömpelöt mallinsa menemään ja tein
koko sarjan oman mieleni mukaiseksi. Ainoa positiivenen seikka piirros-
työssäni oli, että pääsin aiheen takia piirtämään zuluja ensi kerran urani
aikana.
Mennään seuraavaan työhön...
2008 / 16
Claes Reimerthi oli tehnyt tämän seuraavan sarjan käsikirjoituksen ja
koska se tapahtui nykyajassa siitä puuttui sitä jotakin, mitä hän saa
aikaan historiallisissa tarinoissaan.
2008 / 26
Seuraavakin mustanaamioseikkailu oli Claesin käsialaa ja tapahtui
Ruotsissa. Historiallisena sarjana se oli minulle tervetullut peruuk-
keineen ja korkokenkineen. Oli myö mukava piirtää vanhaa kunnon
Gamlastania, jossa todella oli aikoinaan Markatten-niminen apteekki
2009 / 7
Claes Reimerthi oli taas päässyt vauhtiin tässä seuravassa minulle
työstettäväksi annetulle historiallisen roomanaikaisen jatkosarjan
puitteissa. Se oli aivan täydellinen kokonaisuudessaan ja ylitin it-
seni sitä tehdessäni. Itse asiassa se oli kokonaisuudessaan kuin
jokin suurtyö, koska sen puitteissa piti muun muassa kaivaa suu-
rella vaivalla jo kauan sitten kadonnut Circus Maximus, jossa pi-
dettiin sarjassa roomalaiset kilpa-ajot. Koko muunkin roomalai-
suuden kuvallinen materiaali piti kerätä esiin monista lähteistä,
jotta sarjan sai uskottavan näköiseksi.
2009 / 16
Claes käsitteli näissä sarjoissaan, joita voisi ihan rehellisesti kutsua Mus-
tanaamion suursarjoiksi, varsin vapaasti Lee Falkin luoman Mustanaa-
mion sukuvaiheita ennenkuin hänestä tuli Mustanaamio. Tämä oli Claesin
ensimmäinen Mustanaamiopolven edustaja hänen tuotannossaan -
itse asiassa kelttisoturi, joka joutui gladiaattorina areenalle.
2009 / 25
Seuraavassa numerossa tapahtumat siirtyvä läntiselle Välimerelle ja
Palestiinaan, jota Rooma tuolloin hallitsi.
2010 / 8
Mustanaamiolehden viimeisen suomalaisen vuoden toinen numero
katkaisi jo jonkin aikaa olleen Claes Reimerthi-sarjojen jonon. Tä-
mä San Fransiscossa tapahtuva amerikkalaisen kynänikkari Tony
de Paulin kirjoittama jatko aikaisemmalle jutulle, jonka oli kuvitta-
nut taitava ja taiteellinen Hans Lindahl.
2010 / 18-19
Siinä kaikki Mustanaamioon tekemäni omat sarjakuvat vuodesta 1979
vuoteen 2010. Mutta työt jatkuvat edelleen seuraavalla vuosi-
kymmenellä ja sinne pääsee alla olevasta kuvasta. Tosin vasta sitten
kun olen rakentanut sivut viimeisimpiin töihini Fantomenissa
tai ainakin siihen asti, jos ruotsalaiset päättävät lopettaa koko
lehden, mikä on aivan mahdollista...
2010 / 25-26
VIIMEINEN MUSTANAAMIOLEHTI
Tästä jatketaan Fantomenin sarjoista